Älä soita hätänumeroon - Kansalaisneuvonta auttaa byrokratiassa

Maanantaina aloittanut uusi Kansalaisneuvonta-palvelu on saanut ensimmäisten päivien aikana toistasataa yhteydenottoa per päivä.

Kansalaisneuvonnan jaostopäällikön Minna Kuitusen mukaan ihmiset ovat ottaneet yhteyttä lähinnä omaan elämäntilanteeseen liittyvissä kysymyksissä.

- Meille työntekijöillekin tämä on ollut haastavaa. Kaikkiin vastauksiin ei ole löytynyt vastausta suoralta kädeltä. Esimerkiksi osa kysymyksistä on mennyt syvälle juridiikkaan, ja mehän emme ota kantaa, vaan ainoastaan yritämme ohjata eteenpäin, selittää Kuitunen.

Palvelun tarkoitus on ohjata kansalaisia oikean viranomaisen luo, auttaa sähköisessä asioinnissa sekä julkisia palveluja koskevissa kysymyksissä. Tavoitteena on vähentää kansalaisten puheluita esimerkiksi hätäkeskuksiin.

Kansalaisneuvontaan voi ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse sekä tekstiviestillä.

 Yhteydenotot asiallisia

Kansalaisten kysymyksiin vastaa 12 työntekijää, jotka tekevät työtä kolmessa vuorossa. Kaikki kaksitoista ovat entisiä hätäkeskusttyöntekijöitä.

- Mekin etsimme tietoa ihan samoilta nettisivuilta kuin kansalaiset, tieto ei ole valmiiksi päässämme, joten välissä on mennyt vähän aikaa, ennen kuin olemme löytäneet oikean vastauksen.

Kuitusen käsityksen mukaan asiakkaat ovat olleet palveluun tyytyväisiä. Yhteydenotot ovat olleet asiallisia.

- Kyllä ihmiset ovat selvästi käsittäneet mistä tässä on kyse, eikä asiattomia kysymyksiä ole esitetty.

Kysymyksiä on tullut esimerkiksi veroviranomaisten, Kelan, kuntien ja maanmittauslaitoksen toiminnasta.


Lue myös:

    Uusimmat