Aku Hirviniemi: Tämä on jännittävämpää kuin tv-esiintyminen

Näytelmään valmistautuminen on näyttelijälle kuin paluu koulunpenkille. Muistamisen lisäksi asiat on myös sisäistettävä. Näyttelijä Aku Hirviniemi rakensi kahden tunnin pituista yksinpuheluaan pala kerrallaan.

Näyttelijä Aku Hirviniemi, 29, esiintyy kevään aikana monologinäytelmässä. Sen valmiiksi saattaminen on ollut tarkkaa työtä, sillä kaikki on yhden ihmisen varassa.

– Aloimme tehdä näytelmää alusta kohtaus kerrallaan. Samalla opettelin tekstiä hyvin käytännöllisesti, samalla tyylillä kuin lapset pänttäävät ruotsin kielen sanoja. Vaikka teatteri on leikkiä, niin tekstin opettelemisessa tulee koulunkäynti mieleen, tuumaa näyttelijä Aku Hirviniemi.

Tekstin harjoitteluun on jokaisella omat metodinsa, Hirviniemi tekee sen hyvin aikaisessa vaiheessa.

– Kun teksti on päässä, se on työkalu jota pystyy käyttämään harjoittelussa. Jos paperi kourassa harjoittelisi näytelmää, siitä ei tulisi mitään, Hirviniemi tuumaa.

Kun näytelmä on käyty läpi pala ja kohtaus kerrallaan, se on vielä raakile, jossa moni asia hakee paikkaansa. Tällöin tekstiä aletaan käydä läpi uudestaan. Kaksi viikkoa ennen kevään ensi-iltaansa Hirviniemi pystyi näyttelemään kuiskaajan avustuksella ilman papereita.

Yllätykset ovat osa näytelmää

Yllätyksiinkin on varauduttava. Joskus pitkänkin pätkän kohdalla ohjaaja voi päättää, että koko yön harjoiteltu kohtaus leikataan pois lopullisesta tuotoksesta. Tekstin on kuitenkin oltava mielessä koko ajan ja sen taustalta on löydyttävä asiaa.

– Repliikkien muistaminen ei ole jutun juju. Taika on siinä, että tekstistä saa elävää ja sitä on kiinnostava katsoa kaksi tuntia. Tekstin päähän saaminen on pakollinen paha, mutta se, onko taustalla ajatuksia, on haastavaa.

Näytelmää tehdessä on kuitenkin mahdollista improvisoida. Monologissaan Hirviniemi näyttelee univelkaista suurperheen isää. Näytelmä menee tajunnanvirtana unen ja hämärän rajamailla, ja siihen pystyy tarvittaessa ottamaan yleisöä mukaan.

– Ensimmäisessä esityksessä naisen puhelin soi ennen loppukohtausta. Se oli pakko huomioida. Pidin rauhallisen tauon ja annoin puhelimen soida. Sanoin naiselle, että vastaa ihan rauhassa. Sain sen ihan hauskasti napattua juttuun mukaan, Hirviniemi kertoo.

– Olen jättänyt improvisointivaraa. Jos lavaste kaatuu tai syttyy palamaan, niin kyllä sitten keksin jotain.

Esiintyminen vaatii fyysistä rasitusta

Silti kokenutkin näyttelijä joutuu tosipaikan eteen ollessaan lavalla yksin. Hirviniemi myöntää, että jännitys on suuri.

– Kyllä monologi jännittää paljon enemmän, kuin television suora lähetys, paljastaa Hirviniemi.

– Joudun vispaamaan kaksi tuntia elävän yleisön edessä. Se on jännittävämpi paikka, kuin miljoonaan tv-katsojan eteen meneminen, Hirviniemi toteaa.

Jännitykseen on kuitenkin lääke; ennen esiintymistä Hirviniemi toistaa saman rutiiniin keskittyäkseen näytökseen.

– Lämmittelen ennen esiintymistä tekemällä kolme kertaa 20 punnerrushyppyä. Sen jälkeen istuskelen ja hengitän syvään, yritän tehdä hengitysharjoituksia. Istun pimeässä ja odotan, milloin kutsu tulee lavalle.

– Kylmiltään esiintyminen jännittää enemmän, kuin silloin kun on vetänyt hien päälle.

Aku Hirviniemi esiintyy keväällä Aleksanterin teatterissa Antti Leikaksen esikoiskirjaan Melominen perustuvassa monologissa Melomista.

Lue myös:

AVA / Siiri L'Ecuyer

Kuvat: Lehtikuva, Johnny Korkman / Aleksanterin teatteri

Lue myös:

    Uusimmat