AKT: työjärjestelyt pakottavat kuljettajat ylipitkiin työpäiviin

AKT pysäyttää huomenna pääkaupunkiseudun bussiliikenteen pariksi minuutiksi. Tempauksella järjestö haluaa huomiota saamalleen tutkimustulokselle; kuljettajat ovat väsyneutä. AKT:n selvityksen mukaan vain joka seitsemäs raskaan liikenteen kuljettajista pystyy hoitamaan tehtävänsä venyttämättä laillisia ajo- tai työaikoja.
Pitkien työaikojen tuoma väsymys kostautuu onnettomuusriskeinä - joka viides kuljettaja kertoo joutuneensa liikenneonnettomuuteen tai läheltä piti -tilanteeseen väsymyksen vuoksi. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n kesällä teettämään kyselyyn vastasi reilut 800 kuorma-autojen ja yhdistelmäajoneuvojen kuljettajia. AKT, Kunta-alan ammattiliitto KTV ja Kunnallisvirkamiesliitto KVL järjestävät huomenna yhteisen tempauksen, jolla kiinnitetään huomiota ylipitkien työaikojen aiheuttamiin turvallisuusriskeihin.

Tempaus pysäyttää pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen bussit kello 9 pariksi minuutiksi. Toimintapäivä on osa maailmanlaajuista Väsymys tappaa -mielenilmausta. Sen järjestäjänä on kansainvälinen kuljetusliittojen yhteenliittymä ITF.

Työt voitava järjestellä toisin


Kyselyyn vastanneista yhdistelmäajoneuvojen kuljettajista joka kuudes oli tehnyt edellisenä työviikkona töitä yli 60 tuntia. Muutamat ylsivät yli 80 tunnin työviikkoon. Tuloksia maanantaina esitelleen ATK:n puheenjohtajan Kauko Lehikoisen mukaan kyse on ennen muuta töiden huonoista järjestelyistä. Työvuorot ja ajokeikat on voitava junailla niin, että tehtävät voidaan hoitaa normaalin työajan rajoissa. Toimintapäivä ajoittui nimenomaan tiistaiksi siksi, että moottoriajoneuvonkuljettajien työajat nousevat esille EU:n liikenneministereiden ministerineuvoston kokouksessa Luxemburgissa keskiviikkona.

Suomi on valmistellut hankalaksi osoittautuneesta työaikadirektiivistä kompromissiehdotusta, jonka mukaan direktiivi ei koskisi omistajakuljettajia tai paikallisliikennettä, kevyttä kuljetuskalustoa ja takseja. Lehikoinen tyrmää suunnitelmat.

-Yrittäjävapaus ei voi olla niin pyhä asia, että sen nimissä voi väsymys tapaa. Kuljetusyrittäjät ovat puolustaneet direktiivin ulkopuolelle rajaamistaan alan kannattavuudella ja tiukalla kilpailulla. Lehikoinen arvioi kuljetusalan kilpailun ajautuneen jo tuhoavalle tasolle, kun kustannukset on yritetty kitistää liian pieniksi. Kyse on maksupolitiikasta: kauppa ja teollisuus maksavat sen mikä on pakko. Autoliikenne ei Lehikoisen mukaan voi jatkaa tavalla, joka pidemmällä aikavälillä vaarantaa oman väen ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden ja terveyden.

Valvonnassa puutteita


Autoissa on jo nyt mm. ajopiirturit ajoaikojen seurantaa varten. Ongelmana on, että piirturin käyttöä voidaan säädellä eikä sen lukemien valvonta toimi. Suunnitteilla on tosin elektronisia, "lahjomattomia" ajopiirtureita. Käytännön tieliikenteessä ajopiirtureiden lukemia seuraavat lähinnä poliisit. Heillä valvonnan pääpaino taas on ajoneuvojen kunnossa ja nopeuksissa.

Lehikoinen ei myöskään pidä nykyistä sakotuskäytäntöä järin tehoavana rangaistuksena ajoaikarikkomuksista. Hänen mukaansa ajon keskeyttäminen iskisi sakkoja paremmin niin kuljetuksen tilaajaan, kuljetusyrittäjään kuin ajajaankin.
(STT-MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat