AKT ryhtyi kurittamaan sopimuksia rikkovia yrityksiä

Auto- ja kuljetusalan ammattiliiton järjestäytymättömiin työnantajiin kohdistuneet tarkastusiskut sujuivat Kotkan ja Haminan satamissa keskustellen. Mihinkään sen kummempiin toimenpiteisiin ei AKT:llä ollut tarkoituskaan ryhtyä kaksivaiheisen kampanjansa tässä vaiheessa.

AKT aloitti tilanteen kartoittamisen Lappeenrannan, Haminan, Kotkan, Helsingin ja Turun satamissa tänään ja huomenna operaatio laajenee Porin, Rauman, Vaasan, Oulun ja Kemin satamiin sekä Helsingin maaterminaaleihin.

Käytännössä AKT:n toimitsijat yhdessä työpaikkojen luottamusmiesten kanssa keskustelevat yritysten kuljettajien kanssa ja tiedustelevat työnantajien henkilöstöpolitiikasta.
-Varsinaiseen boikottiin ei vielä näinä päivinä ryhdytä, AKT:n liittosihteeri Matti Vehkaoja kertoi.
-Jos varmistuu, että tietyssä yrityksessä ei pelisääntöjä noudateta, niin sitten olemme yhteydessä yritykseen. Mikäli se ei johda yrityksen sitoutumiseen velvoitteisiin, niin aloitamme boikottitoimet, Vehkaoja sanoo.

Vehkaojan mukaan satamien toimintaa ei ole tarkoitus häiritä.
-Tavaraa ei millään lailla jätetä kuljettamatta. Kuljetus voi keskeytyä sen yrityksen toimesta, joka ei noudata pelisääntöjä, Vehkaoja huomauttaa.

AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen (sd.) ei halua asettaa aikataulua sille, milloin "järeämmät toimenpiteet" astuvat kuvaan. AKT:n tarkastusten on määrä koskea ainakin 150 yritystä.
-Mikäli vakuutumme siitä, että yrityksellä on pyrkimys ja halu tehdä sopimus AKT:n kanssa, voimme venyttää aikataulua sen kanssa. Ongelmayritysten lastit pysäytetään, sanoo Lehikoinen.

AKT:n boikottitoimet liittyvät maailmanlaajuisen kansainvälisen kuljetusalan liiton ITF:n 9. kesäkuuta alkaneeseen tehokampanjaan autonkuljettajien työ- ja sopimusturvan parantamiseksi.

Tarkastukset sujuivat rauhallisesti

AKT:n Kaakkois-Suomen aluetoimitsijan Juha-Pekka Yrjölän mukaan tarkastusiskuihin suhtauduttiin satamissa rauhallisesti. Tarkastuksia varten AKT:laiset pysäyttelivät satamien porteilla villien yrittäjien autoja. Kuljettajia haastattelemalla he pyrkivät selvittämään, millaisia työsopimuksia näissä yrityksissä noudatetaan.

Kotkan ja Haminan satamissa oli suurennuslasin alla noin 40 alueelle rekisteröityä yritystä, joissa ei noudateta työehtosopimuksia tai joissa tiettävästi käytetään pimeätä työvoimaa.

Yrjölän mukaan suurimmissa Kaakkois-Suomessa toimivissa villeissä yrityksissä on useita kymmeniä työntekijöitä. Enimmäkseen on kuitenkin kyse yrityksistä, joissa on palkkalistoilla vain pari kolme henkilöä.

AKT:n varoitusiskua seuraavat lähitulevaisuudessa järeämmät iskut, elleivät nyt varoitetut yritykset ota onkeensa. Seuraavana keinona ovat varsinaiset boikottitoimet, jolloin järjestäytymättömien yritysten lastit jätetään satamissa ja terminaaleissa käsittelemättä.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat