AKT boikotoi venäläisrekkoja

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on aloittanut venäläisten rekkojen lastinkäsittelyä koskevan boikotin, jota tukevat myös elintarviketyöläiset. Aamulla kymmeneltä alkaneen seisokin arvellaan kestävän useita päiviä.

AKT:n mukaan boikotilla pyritään kiinnittämään huomiota suomalaisrekkoihin Venäjällä kohdistettuihin erilaisiin maksuihin ja mielivaltaan sekä kuljettajien työturvallisuuden vaarantumiseen. Auto- ja kuljetustyöntekijöiden huolena on AKT:n liittosihteerin Matti Vehkaojan mukaan myös se, että suomalaisyritykset ovat ryhtyneet siirtämään kuljetuksiaan venäläisrekoille, koska niiden kulku on varmempaa.

AKT pelkää myös sitä, että suomalaiset liikennöitsijät siirtävät toimintaansa Venäjälle ja palkkaavat sieltä halvempaa työvoimaa eli harjoittavat nk. sosiaalista dumppausta. Edellisen kerran AKT järjesti vastaavan seisokin syyskuun lopussa. Seisokki kesti vuorokauden.

Satamat ja maaliikenne- keskukset jumissa

Venäläisrekkojen lastaus ja purkaminen on pysähtynyt satamissa ja maaliikennekeskuksissa. Elintarviketyöläiset eivät myöskään lastaa venäläisrekkoja eri tuotantolaitoksissa. AKT:n boikotti saattaa kestää muutamia päiviä. Liittosihteeri Vehkaojan mukaan työt voidaan aloittaa jälleen muutamassa tunnissa, jos niin halutaan.

AKT:n liittovaltuusto on koolla Helsingissä torstaina ja perjantaina, jolloin myös boikottia käsitellään. Toinen ratkaiseva ajankohta boikotin päättymisen kannalta on Venäjän liikenneministerin Nikolai Tsahin sunnuntaina alkava Suomen-vierailu. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto odottaa vierailulta korkean tason poliittista ratkaisua Venäjän-liikenteen ongelmiin. Tsahin vierailua Suomeen on odotettu jo puolisen vuotta.

Liikenneministeriöstä ei otettu tänään kantaa AKT:n boikottiin. Liikenneministeri Tuula Linnainmaa (kok.) ja kansliapäällikkö Juhani Korpela olivat vierailulla Venäjällä, mutta aiheena oli tietoliikenne, ei maantieliikenne.

Kuorma-autoliitto patisti ministeriötä

Suomen kuorma-autoliitto vaati maanantaina liikenneministeriöltä määrätietoisempia otteita liikennöintiongelman ratkaisemiseksi, kuten kulutusveron säätämistä Suomessa ajaville venäläisautoille. Liitto huomautti, että ministeriö perui lyhyen aikaa voimassa olleen maksun vuoden alussa olettaen, että venäläiset lopettavat tai ainakin alentavat oleellisesti suomalaisautoilta Venäjällä perittäviä maksuja. Liiton mukaan maksut kuitenkin itse asiassa nousivat.

Kuorma-autoliitto on myös patistanut valtiota asettamaan Moskovaan suomalaisen kuljetusattasean valvomaan suomalaisten kuljetusliikkeiden ja kuljettajien etuja. Liikenneministeriö on kuitenkin liiton mukaan heittänyt pallon takaisin sille eli kuorma-autoilijoiden olisi itse järjestettävä asia. Virallisen aseman omaavalla kuljetusattasealla olisi Kuorma-autoliiton mielestä kuitenkin paremmat toimintamahdollisuudet.
(STT)

Huom! Uusi StreamWorks ohjelma valitsee nopeuden automaattisesti internetyhteytesi mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat