Äkäslompolon koneturma selviämässä

Syyskuussa sattunut pienkoneturma johtui todennäköisesti koneen korkeusvakaajan väsymismurtumasta.

Kolarin Äkäslompolossa viime syyskuussa sattuneen pienkoneturman syy on selviämässä. Kahden miehen kuolemaan johtanut lentokoneen veteensyöksy aiheutui todennäköisesti koneen korkeusvakaajan väsymismurtumasta.

Onnettomuustutkintalautakunnan puheenjohtaja Pekka Alaraudanjoki kertoo, että korkeusvakaajasta löytynyt murtuma on kehittynyt pitemmän ajan kuluessa eikä se ole voinut tulla viimeisen lennon aikana. Korkeusvakaajan vahingoittuminen heikentää Alaraudanjoen mukaan oleellisesti koneen lennettävyyttä. Korkeusvakaaja koostuu koneen pyrstössä molemmin puolin vaakatasossa olevista siivistä. Niihin saranoiduilla siivekkeillä konetta ohjataan joko ylöspäin tai alaspäin.

-Turmakoneen tutkinnassa löydettiin murtuma vasemman puoleisen korkeusvakaajan kiinnityskorvakkeesta, Alaraudanjoki kertoo.

Korkeusvakaajan väsymismurtumaa ei Alaraudanjoen mukaan välttämättä huomaa lentokoneen päivittäisessä tarkastuksessa. Vakaajan kunto tarkastetaan kuitenkin aina määräaikaishuolloissa, esimerkiksi sadan lentotunnin välein. Alaraudanjoki arveleekin, että turmakoneen murtuma on syntynyt viimeisen määräaikaishuollon jälkeen.

-Väsymismurtuman aiheuttajaa ei vielä tiedetä. Tällaiset murtumat ovat kuitenkin erittäin harvinaisia, Alaraudanjoki kertoo. Onnettomuustutkintalautakunta odottaa yhä useampien asiantuntijaraporttien valmistumista ennen kuin se antaa lopullisen raporttinsa onnettomuuden syistä. Alaraudanjoki uskoo raportin valmistuvan 2-3 kuukauden kuluttua.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat