Aja kuin nainen, niin selviät hengissä

Liikenneonnettomuuksissa menehtyvistä kolme neljäsosaa on miehiä.

Suomessa ero naisten ja miesten liikennekuolleisuuden välillä on EU:n keskiarvoa suurempi. Miesten kuolleisuus liikenneonnettomuuksissa ei ole vähentynyt meillä samaan tahtiin kuin muissa EU-maissa keskimäärin.

Raportin mukaan kuolleisuus tieliikenteessä olisi jopa 20 prosenttia alhaisempi, jos kaikki käyttäytyisivät liikenteessä kuten naiset.

– Miehet näyttävät yhä olevan tieliikenteen pahin riskiryhmä. Olemmekin pyrkineet juuri tämän ryhmän tavoittamiseen, esimerkiksi kuljettajaopetuksen uudistuksessa on painotettu oikeanlaista asennetta liikenteessä ja vastuuta sekä itsestä että muista, kertoo Sami Mynttinen Trafista.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan miehillä ei ole varaa viljellä vitsejä huonoista naisautoilijoista.

– Monessa kysymyksessä voitaisiin ottaa mallia turvallisuustietoisempien naisten suhtautumisesta liikenteeseen. Miehet ajavat enemmän, mutta kyllä machoilu ja muu huono liikennekäyttäytyminen näkyy myös ikävällä tavalla liikenneonnettomuustilastoissa, Valtonen sanoo.

Miehet ovat useammin syypäitä onnettomuustilanteissa kuin naiset. Naisten ajokäyttäytyminen ei ole niin riskialtista ja naisilla on myös positiivisempi asenne liikennesääntöihin ja turvallisuuteen kuin miehillä.

Raportin mukaan EU-maissa miehet kuolevat liikenneonnettomuuksissa auton tai moottoripyörän kuskeina, kun naiset taas menehtyvät jalankulkijoina tai auton matkustajina.

Nuoret miehet ottavat riskejä

Nuorten mieskuljettajien riskinotto on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi, toteaa liikenneturvallisuustutkija Ilkka Nummelin Liikennevakuutuskeskuksesta.

– Heillä ylinopeus- ja rattijuopumustapaukset ovat lisääntyneet ja turvavyön käyttö vähentynyt. Myös syrjäytyminen alkaa näkyä onnettomuustilastoissa yhä nuoremmilla, Nummelin sanoo.

Vuosikymmenessä tieliikenneonnettomuuksissa kuoli EU:ssa 358 000 miestä ja 113 000 naista. Tieliikennekuolemat ovat laskeneet EU-maissa 9 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Suomella on kuitenkin vielä petrattavaa EU:n yhteiseen tavoitteeseen puolittaa tieliikennekuolemat vuosikymmenessä vuoteen 2020 mennessä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat