Airbusille ja Boeingille ennätysmäärä uusia tilauksia

Boeingin uusi 787 XWB -kone myöhästyy aiemmin kerrottua enemmän. 787-ohjelman viivästyminen johtuu Boeingin alihankintaongelmista ja komponenttien heikosta saatavuudesta.

Matkustajalentokoneiden markkinoita hallitsevat Airbus ja Boeing ovat myyneet viime vuonna ennätyksellisen monta lentokonetta. Airbus hävisi niukasti Boeingille, joka sai kaupaksi 1413 lentokonetta. Airbusin tilauskirjat kasvoivat viime vuonna 1341 uudella lentokonetilauksella.

Airbus jäi uusissa tilauksissa niukasti jälkeen Boeingista toisena perättäisenä vuotena. Ilmailuteollisuuden jätit myivät viime vuonna yhdessä 2754 lentokonetta eli enemmän kuin koskaan aiemmin yhden vuoden aikana.

Airbus valmisti viime vuonna kuitenkin enemmän lentokoneita kuin Boeing. Se luovutti tänään julkistetun vuosikatsauksen mukaan asiakkaille 453 uutta lentokonetta.

Uusien tilausten arvo kohosi Airbusin mukaan listahinnoilla noin 157 miljardiin euroon. Airbusin tilauskirjoissa oli vuoden lopussa ennätykselliset 3421 lentokonetta, mikä vastaa kuuden vuoden lentokonetuotantoa tasaisesti kasvavalla kapasiteetilla.

- Nämä ovat valtavia lukuja, vuosi oli pökerryttävän hyvä. Nyt meidän on selvittävä valtavasta urakasta tilauskirjoissa olevien koneiden toimittamiseksi, sanoi Airbusin pääjohtaja Tom Enders Toulousessa. Hän ennakoi tilausten jäävän tänä vuonna viime vuodesta, mutta konetoimitusten kasvavan 470 lentokoneeseen.

Myöhästymiset rassaavat

A380-superjumbon ja uuden A350-laajarunkokoneen myöhästymisestä kärsinyt Airbus aloitti viime vuonna kovan tervehdyttämisohjelman. Se toimitti ensimmäisen A380:n Singapore Airlinesille. Uudelleen suunniteltuja A-350-koneita yhtiö myi 290.

Boeingillakin on ongelmia uuden laajarunkoisen 787 XWB -koneen kanssa. Wall Street Journal kertoi eilen, että 787 myöhästyy aiemmin ilmoitettua enemmän. Boeing kertoi tänään ohjelman lisämyöhästymisestä. Toimitusten viivästymisestä voi syntyä merkittäviä lisäkustannuksia yhtiölle.

Uuden mallin ensimmäisen koelennon piti olla viime elokuussa, mutta se siirrettiin tuotantovaikeuksien takia tämän vuoden maaliskuuhun. Nyt ensimmäinen koelento on siirtymässä kesäkuun loppuun. Boeingilla on tilauksia 817 koneesta. Niitä on tilannut 53 lentoyhtiötä.

787-ohjelman viivästyminen johtuu Boeingin alihankintaongelmista ja komponenttien heikosta saatavuudesta. Se uhkaa siirtää Boeingin asiakkaille vuonna 2009 lupaamien 109 koneen valmistumista aikataulussa ja johtaa korvauksiin tilaajille.

(MTV3-STT-Reuters-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat