Airbus rakentaa superjumbon

Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus Industrie ilmoitti tänään virallisesti A380-superjumbon valmistuksen aloittamisesta.

Airbus Industriesin aiemmin mallinimellä A3XX tunnetusta A380:stä tulee toteutuessaan maailman suurin matkustajalentokone, jonka on tarkoitus kilpailla suurten koneiden markkinoita jo 1970-luvulta asti hallinneen Boeingin 747-mallin kanssa. Airbusin superjumbossa olisi tilaa 555 matkustajalle.

Suurkoneen rakentamisen aloittaminen varmistui, kun ennakkoon saatujen tilausten määrä ylitti viime viikon lopulla yhtiön alarajaksi asettaman 50 koneen rajan. Ratkaisevan tilauksen teki Virgin Atlantic Airways, joka perjantaina ilmoitti kuuden Airbus-koneen ostamisesta. Ensimmäisten koneiden on määrä olla markkinoilla näillä näkymin vuonna 2006.

A380-mallin ensilento tapahtuu näillä näkymin vuoden 2004 puolimaissa. Uuden Airbus-koneen kehittelykustannusten arvioidaan nousevan yli 70 miljardiin markkaan. Ranska, Saksa, Britannia ja Espanja rahoittavat yhdessä noin kolmanneksen kehittelykuluista.

Eri mieltä tukiaisista


Yhdysvaltain presidentti Bill Clinton varoitti eilen Washingtonissa vieraillutta EU:n puheenjohtajamaan Ranskan presidenttiä Jacques Chiracia kauppasodan mahdollisuudesta, jos Euroopan maiden tuki Airbusille osoittautuu kansainvälisten sopimusten vastaiseksi.

Amerikkalainen Boeing-yhtiö on jo pitkään epäillyt Euroopan maiden myöntävän Airbusille tukiaisia ja markkinakorkoja edullisempia lainoja, mikä rikkoisi vuoden 1994 WTO-sopimusta ja vuoden 1992 Yhdysvaltain ja Euroopan välistä kauppasopimusta. EU torjui tänään Yhdysvaltojen esittämät epäilykset. Sen mukaan Airbus-yhtiölle myönnettävät lainat ovat WTO-sopimuksen mukaisia.

Tähän mennessä kuusi lentoyhtiötä, muun muassa Air France, Quantas Airways ja Singapore Airlines, on tilannut A380-koneita. Yhtiöille on annettu vähintään 30 prosentin alennus uuden koneen noin 1,5 miljardin markan hinnasta. Neljä lentoyhtiötä, muiden muassa Lufthansa, käy neuvotteluja uuden koneen hankinnasta. Boeing 747:n hinta on nyt noin 1,2 miljardia markkaa.

Airbus-yhtiön mukaan A380:n käyttökustannukset ovat kuitenkin 17 prosenttia sitä alhaisemmat. Airbus-yhtiön mukaan lähivuosikymmeninä maailman ilmailumarkkinoilla tarvitaan kaikkiaan yli 1200 uutta yli 400-paikkaista matkustajakonetta. Boeing on vastaamassa Airbusin aiheuttamaan kilpailutilanteeseen kehittelemällä uusia suurempia ja pidemmälle lentäviä konemalleja.

Spoilerit Suomesta?

Kuorevedellä toimiva Finavicomp jätti kuukausi sitten tarjouksen Airbusille tulevan superjumbon spoilerin osien valmistamisesta. Emoyhtiö Patria Finavitecin markkinointijohtaja Martti Wallin kertoo, että neuvotteluihin menee vielä 2-3 kuukautta.

-Tarjoajia on useita eri puolilta maailmaa. Kyse olisi meidän kannaltamme suuresta kaupasta, jolla olisi dramaattinen merkitys toimintaamme, Wallin luonnehtii. Finavicompin 420 työntekijää valmistavat tätä nykyä lentokone- ja avaruusrakenteita. Eräs asiakas on Airbus, jonka olemassa oleviin lentokoneisiin yritys valmistaa pieniä osia.

Tällä hetkellä sidos Airbusiin on pieni, mutta mahdollinen mukaanpääsy superjumboon toteuttaisi Wallinin mukaan valtavat taloudelliset odotukset. Finavicomp käy parhaillaan spoilerin valmistamisesta kirjeenvaihtoa Airbusin kanssa. Spoilereista on kolmen viime vuoden ajan tehty konseptisuunnittelua yhteistyössä Airbusin kanssa, kertoo Wallin.

(STT-AFP-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat