Air France kommentoi mittarikohua

Lentoyhtiö Air France julkaisi myöhään lauantai-iltana tiedotteen koskien Airbus-yhtiön lentokoneiden nopeusmittauslaitteiston mahdollisia ongelmia.

Tiedote liittyy maanantaina Atlantin yllä kadonnen lento 447:n onnettomuustutkimuksiin. Tutkimuksissa on havaittu, että kone oli lentänyt myrskyrintamaan liian suurella nopeudella, mikä saattoi osaltaan aiheuttaa onnettomuuden. On epäilty, että koneen keulassa sijaitsevat lentonopeutta mittaavat Pitot-putket ovat antaneet nopeudesta väärää tietoa.

Airbus A330:n maanantainen onnettomuus on Air France -yhtiön historian pahin. Turmassa sai surmansa kaikki koneessa olleet 228 ihmistä.

Lauantaina tuli ilmi, että Air Francella oli käynnissä nopeusmittauslaitteiston vaihto-ohjelma, mutta turmakoneen laitteistoa ei oltu vaihdettu. Tiedotteen mukaan vaihto-ohjelma oli alkanut huhtikuussa yhtiön omasta aloitteesta.

Air Francen tiedote suomennettuna:

Pariisissa 6. kesäkuuta 23.09 paikallista aikaa Päivitys mittausjärjestelmien sensoreista Johtuen mediassa esitettyihin useisiin kysymyksiin koskien laivueemme Pitot-putkien (Pitot-putki on laite, joka mittaa lentokoneiden nopeutta.) tilanteesta, Air France haluaa tuoda esille seuraavat seikat:

1) Ongelmat A320-koneiden Pitot-putkissa johtivat lentokone- valmistaja Airbusin antamaan ohjeistuksen vaihdattaa mittaus- laitteistot syyskuussa 2007. Ohjeistus koski myös pitkän matkan koneita, joiden kanssa vastaavia ongelmia oli havaittu vähemmän.

On huomioitava, että valmistajan ohjeistus jätti lentoyhtiöille täyden vapauden totella laitteiston vaihtopyyntöä täydellisesti, osittain tai ei lainkaan. Lentoturvallisuussäännöt huomioiden valmistaja julkaisi ilmailuviranomaisten kanssa vaaditun huolto-ohjeistuksen, jota seurasi lentokelpoisuustiedote (AD).

Air France totteli vaihto-ohjeistusta A320-koneissaan, joissa ongelmia oli havaittu. Ohjeistusta ei noudatettu A340/330:sissa, koska vastaavia ongelmia ei oltu havaittu.

2) Toukokuussa 2008 Air Francen tietoon tuli tapauksia, joissa lentonopeustietoja menetettiin lennettäessä matkakorkeudessa A340 ja A330 -koneilla. Tutkimme tapauksia Airbusin kanssa. Tutkimuksen mukaan Pitot-putket olivat jäätyneet muutamiksi minuuteiksi, kunnes ilmiö katosi. Jatkoimme neuvottelua valmistajan kanssa. Air France pyysi ratkaisua, joka ehkäisisi tai poistaisi ongelmat. Konevalmistajan mukaan A320:lle suunniteltu laitteisto ei oltu suunniteltu estämään näitä ongelmia, jotka tapahtuivat matkakorkeudessa lennettäessä. Valmistajauudisti tuolloin toimintaohjeet, jotka ovat hyvin miehistömme tiedossa.

- Vuoden 2009 ensimmäisellä neljänneksellä laboratorio- olosuhteissa havaittiin, että uusi putkimalli vähentää matka- korkeudessa tapahtuvia Pitot-putkien jäätymisestä johtuvia mittausvirheitä. Pyysimme Airbusia tutkimaan asiaa oikeassa lentoympäristössä. Ennen tutkimusten lopullista valmistumista, Air France päätti vaihdattaa kaikki mittausjärjestelmänsä. Vaihto-ohjelma aloitettiin 27. huhtikuuta 2009.

Tekemättä mitään johtopäätöksiä onnettomuuden mahdollisista syistä, Air France tulee nopeuttamaan vaihto-ohjelmaansa ja muistuttaa lentäjiään valmistajan antamista ohjeistuksista koskien lentonopeustietojen menetyksiä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat