Ahtaajien työehdoista syntyi sopu

Satamien ahtaajien työehdoista päästiin tänään sopuun. SAK:lainen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Suomen lastauttajain liitto hyväksyivät valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen sovintoesityksen vajaan kahden vuoden mittaisesta työehtosopimuksesta.

Ahtaajat saivat työehtosopimuksen


Noin 3600 ahtaajan työehdoista neuvoteltiin tiiviisti Saloniuksen vetämänä, vaikka alalla ei ollut työtaistelu-uhkia. Palkkoja korotetaan sopimuskauden aluksi 3,1 prosenttia. Lisäksi pätevyyslisän arvoa nostetaan kymmenen penniä. Tämän kustannusvaikutukseksi on arvioitu keskimäärin 0,4 prosenttia.

Tulevassa ja ensi vuoden syyskuussa osapuolet neuvottelevat palkantarkistuksista. Pohjana on käsiteltyjen tavaramäärien, työsuoritteiden ja tuottavuuden kehitys. Alalla on ollut vastaava lauseke aiemmissakin sopimuksissa. AKT:n puheenjohtajan Kauko Lehikoisen mukaan se on yleensä myös poikinut rahaa. Ensi vuonna palkkaratkaisu noudattaa keskitettyä ratkaisua. Jos sellaista ei tule, osapuolet sopivat palkankorotukset teollisuuden yleisen palkankorotuslinjan perustalta. Sopimus umpeutuu vuoden 2002 tammikuun lopussa.

Työaikojen selvittely jatkuu työryhmässä<?LL_ARTICLEIMG ID=14503 ALIGN=RIGHT>


Neuvottelujen alkuvaiheessa hakausta aiheuttanut kiista työajoista ja satamien käyntiajoista siirrettiin työryhmän selvitettäväksi. Siltä odotetaan esityksiä tämän vuoden loppuun mennessä. Käytännössä selvitystyötä jatkaa sama työryhmä, joka pohti työaikakysymyksiä jo viime sopimuskierroksella. Tuolloin tulosta ei juuri herunut. Sekä Lehikoinen että Lastauttajain liiton toimitusjohtaja Harri Tuulensuu vakuuttavat, ettei kysymystä aiota haudata työryhmään.

Satamien käyntiaikojen kasvattaminen on ollut molempien osapuolien tavoitteena. Suurimpana mutkana on ollut se, että AKT on vaatinut käyntiaikojen pidentymisen vastapainoksi työvuorojen lyhentämistä kuusituntisiksi. Lehikoinen toivoi asiassa edettävän sen verran ripeästi, että uudistuksia voitaisiin edes kokeilla jo alkavan sopimuskauden aikana.

AKT odottaa lisäksi sopimuksen tuovan ahtaajille lisää vakituisia työpaikkoja, kun neljä satamaa sovittiin vakinaistettaviksi, jos edellytyksiä vain löytyy. Tänä vuonna vuorossa olisivat Tornio ja Kaskinen, ensi vuonna Joensuu ja Vaasa. Ahtaajien ratkaisun jälkeen kevään työmarkkinakierros on enää auki satamien työnjohtajien, Sähköliiton tietoliikenneasentajien, yksityispuolen voimalaitosten konemestarien sekä taksinkuljettajien osalta.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat