Ahtaajalakko maksaa viennille miljoonia vuorokaudessa

Aamulla alkanut ahtaajien lakko vaikuttaa ennen kaikkea Suomen talouteen, eikä nyt pelata napeilla. On arvioitu, että vientitulojen menetykset ovat peräti 160 miljoonaa euroa vuorokaudessa. Lakko kuristaa pahasti Suomen vientiä ja teollisuutta. Sen arvellaan pysäyttävän ulkomaankaupasta 80 prosenttia.

Metsäteollisuus ry arvioi, että metsäteollisuuden vientituloja menetetään 30 miljoonaa euroa jokaisena lakkopäivänä. Paperiteollisuus valmistaa Suomessa päivittäin noin 20 000–25 000 rullaa paperia. Näillä määrillä varastotilat täyttyvät nopeasti, eikä tuotantoa voida jatkaa.

Ahtaajien satamalakko on johtanut jo ensimmäiseen tehtaan sulkemiseen. Metsäyhtiö UPM on sulkenut Rauman aikakauslehtipaperitehtaan lakon takia. Raumalla ei ole paperivarastoja, vaan kaikki tuotanto on siirretty suoraan satamaan.

Metsäyhtiöt joutuvat lähiaikoina ajamaan alas lisää tehtaitaan, jos lakko jatkuu. Paperitehtaiden työntekijöiden palkanmaksu keskeytyy viikko sen jälkeen, kun tuotanto on pysähtynyt.

Elinkeinoelämän Valtuuskunnan (EVA) toimitusjohtaja Sixten Korkman moittii kovin sanoin lakon osapuolia. Korkman sanoo MTV:n haastattelussa, että kansantalous ei olisi enää kaivannut tällaista sudenkuoppaa. Korkmanin mukaan lakon myötä vientiyritykset siirtävät todennäköisesti tuotantoa ja työpaikkoja muualle, se lisää ennestään nousussa olevaa työttömyyttä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Vesa Puttonen pelkää Kauppalehden haastattelussa vientiteollisuuden puolesta. Puttonen sanoo, että Suomen kohtalo riippuu vientiteollisuuden tilanteesta. Professorin mukaan Aasiaan menetetyt työpaikat eivät tule takaisin.

Huolinta huolestuttaa myös

Tänään AKT sovittelee kolmatta lakonuhkaa. Tänään jatketaan neuvotteluja huolinta-alaa koskevan lakon estämiseksi.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT aloittaa huomenna aamulla työtaistelun, mikäli varastoterminaalien työntekijöiden työehtosopimuksesta ei päästä sopimukseen.

Lakko pysäyttäisi 12 huolinta-alan yrityksen toiminnan. Siihen osallistuisi suurin osa sopimuksen piirissä olevasta 1000 varasto- ja kuljetusalojen työntekijästä.

Lue myös:

    Uusimmat