Aftonbladet: Tutkajärjestelmä olisi voinut pelastaa SAS-koneen

Milanon tuhoisa lentokenttäonnettomuus olisi ehkä voitu välttää, jos käytössä olisi ollut norjalainen tutkajärjestelmä, kirjoittaa norjalainen Aftenposten-lehti tänään.

Norjalainen Kongsberg Norcontrol Systems toimitti Linaten lentokentälle vuonna 1996 tutkajärjestelmän, jolla lentoliikennettä voidaan valvoa myös maan tasalla. Tuntemattomasta syystä tutkajärjestelmää ei koskaan otettu käyttöön.

Samaa tutkajärjestelmää käyttävät monet maailman suurimmat lentokentät, kuten Heathrow, Gatwick, Orly, Charles de Gaulle, Toronto, Ateena ja Hongkong. Tutkia valmistaa nykyään Park Air Systems. Yhtiön johtaja Öystein Narvhus sanoo, että toiminnassa oleva tutkajärjestelmä olisi voinut varoittaa kahdesta törmäyskurssilla olevasta koneesta tiheässäkin sumussa.

Narvhusilla ei ole tietoa siitä, miksei tutka ollut käytössä eilen aamulla, jolloin 118 ihmishenkeä vaatinut törmäys tapahtui.

Onnettomuuden tutkinta jatkui tänään samalla, kun uhreja vielä etsittiin lentokoneen hylystä. Aamuun mennessä pelastustyöntekijät olivat löytäneet 106 ruumista, joista kuitenkin vasta 33 on tunnistettu.

Raivaustöiden vuoksi Milanon lentokenttä on edelleen suljettuna. Italialaisviranomaisten mukaan lentokenttä on määrä avata illalla aikaisintaan kello 18 paikallista aikaa.

Sumu haittasi näkyvyyttä

Italian lennonjohtajien järjestön johtaja Michele Bufo kertoi tänään, että kiitorataliikennettä valvova tutka oli ollut korjattavana jo useita kuukausia.

-Lennonjohto ei nähnyt kiitorataa tiheän sumun vuoksi. Vastaavissa sääolosuhteissa tutkajärjestelmä on korvaamaton apu, Bufo sanoi.

Norjan lentäjäliiton edustaja Rolf Liland on kuitenkin sitä mieltä, että onnettomuus olisi pitänyt voida välttää myös vaikeissa sääolosuhteissa.

-Vaikka tutkajärjestelmä ei toimisikaan, pitäisi huonon näkyvyyden vaatimien toimenpiteiden olla niin varmoja, ettei tällaista onnettomuutta voi sattua, Liland sanoo.

Pienkoneen lentäjää syytetään

Italian viranomaiset pitävät saksalaisen Cessna-pienkoneen lentäjää vastuullisena turmaan. Pienkone ajoi samalle kiitoradalle, jolta SAS:n matkustajakone oli juuri lähdössä nousuun.

Viranomaisten mukaan pienkoneelle oli annettu määräys odottaa, mutta se oli kuitenkin jatkanut matkaansa ja kääntynyt kiitoradalle SAS:n koneen eteen. SAS:n näkemys onnettomuudesta on samoilla linjoilla lentokenttäviranomaisten kanssa. Yhtiön mukaan matkustajakoneelle oli selvästi annettu lupa lähtökiihdytykseen.

Cessna-pienkoneen omistaja, liikemies Hermann-Dieter Eschmann sanoo sitä vastoin, että lennonjohto toimi tapauksessa virheellisesti.

-Nämä kaksi kokenutta lentäjää eivät olisi missään tapauksessa lähteneet kiitoradalle, elleivät he olisi saaneet merkkiä lennonjohdolta, Eschmann sanoi Kölner Stadt-Anzeiger -lehdelle.

Dagbladet-lehden mukaan Cessnan on täytynyt ajaa kaksien punaisten valojen läpi ja kääntyä kaksi kertaa väärään suuntaan aiheuttaakseen onnettomuuden.

12:06

Lue myös:

    Uusimmat