Afrikassa tunnetaan Facebook paremmin kuin internet

Yhteisöpalvelu Facebook kertoi torstaina kuukausittaisen käyttäjämääränsä ylittäneen miljardin rajan.

Facebookilla on kuitenkin edelleen paineita laajentua ja syventää palveluaan. Sijoittajat odottavat, että Facebook houkuttelisi uusia käyttäjiä alueilta, joissa palvelulla ei ole vielä hallitsevaa asemaa.

Britannian yleisradio BBC kertoo teknologiasivuillaan, että Afrikassa tilanne vaikuttaa lupaavalta Facebookin kannalta. Tällä hetkellä vain reilu viisi prosenttia maanosan asukkaista käyttää palvelua, mutta mahdollisuudet ovat valtavat. Yhtiö kosiskelee Afrikassa asuvia käyttäjiä peruspuhelimille suunnitelluilla Facebook-versioilla.

– Facebookilla pyyhkii oikein hyvin Afrikassa. Maaseudulla tapaa jopa ihmisiä, jotka haluavat Facebook-ominaisuuden sisältävän puhelimen, vaikka he eivät välttämättä edes tiedä koko internetistä, toteaa Keniassa asuva bloggaaja Erik Hersman.

Afrikka tarjoaa merkittäviä rahan arvoisia mahdollisuuksia. Afrikassa on muun muassa vahvasti omaksuttu mobiilimaksujärjestelmien käyttö.

Kehittyneillä markkinoilla Facebook on puolestaan alkanut hyödyntää käyttäjistään saamaa valtavaa tiedon määrää houkutellakseen mainostajia.

Facebook on aloittanut yhteistyön ihmisten ostokäyttäytymistä tutkivan markkinointiyhtiö Datalogixin kanssa. Yhteistyön avulla Facebook pystyy yhdistämään käyttäjistä kerättyjä tietoja heidän ostoskäyttäytymiseensä.

Tietojen avulla mainostajat pystyvät arvioimaan Facebookissa olevien mainostensa vaikutusta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat