Äärisäät maksavat liikenteelle miljardeja Euroopassa

Äärimmäiset sääilmiöt maksavat vuosittain EU-maiden liikennejärjestelmille vähintään 15 miljardia euroa, arvioi VTT.

Valtion teknologian tutkimuskeskus tutki 27 EU-maan äärisääilmiöiden kustannuksia liikennejärjestelmille ja rahtiasiakkaille.

Tutkimuksen mukaan haavoittuvin liikennemuoto äärisäille on tieliikenne. Se on volyymiltaan edelleen suurempaa, kuin muut liikennemuodot, eikä keskitetysti ja ammattimaisesti ohjattua kuten esimerkiksi raide- tai lentoliikenne.

Tällä hetkellä suurimmat kustannukset maille muodostuvat onnettomuuksista ja niistä aiheutuvista aineellisista vahingoista ja henkisistä kärsimyksistä.

VTT:n tutkijat arvioivat, että ajoneuvojen turvallisuuden parantuminen ja ilmastonmuutoksesta johtuva lämpeneminen voivat jopa puolittaa tieliikenteen onnettomuuskustannukset vuoteen 2040–2070 mennessä. Silti esimerkiksi myöhästymisistä johtuvat aikakustannukset kuitenkin kasvavat.

Matkustajille syntyy tieliikenteessä esimerkiksi VTT:n kuvailemia aikakustannuksia äärisäiden hidastaessa nopeuksia ja pitäessä ihmiset pois tuottavasta työstä.

Meriliikenne ei altistu äärimmäisille säille

VTT muistuttaa, että ilmastonmuutoksen vaikutuksia äärisäihin ja niiden aiheuttamiin kustannuksiin on kuitenkin vaikea arvioida tarkasti. Pohjoisessa, jossa lumi ja jää aiheuttavat suurimmat kustannukset liikenteelle, lumisateet saattavat ilmaston lämpenemisestä huolimatta lisääntyä.

Etelä-Euroopassa merkittäväksi kustannustekijäksi voivat muodostua helleaallot, jotka vähentävät kävelyä ja pyöräilyä ja lisäävät moottoriliikennettä.

Vähiten alttiita äärisäille on tutkimuksen mukaan meriliikenne. Meriliikke ei ole kuitenkaan suosittua esimerkiksi kaikkien rahtien kuljettamisessa, koska meritse rahdin kuljettaminen ei ole yhtä tehokasta ajallisesti, kuin esimerkiksi lento ja tieliikennerahdit.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat