Aamulehti-yhtymä paransi tulosta ja levikkiä

Ensi keväänä toimintansa aloittavan viestintäalan suurkonsernin Alma Median muodostavat Aamulehti-yhtymä ja MTV julkistivat kumpikin tänään myönteisestä kehityksestä kertovat osavuosikatsaukset. Aamulehti-yhtymän liikevaihto oli tammi-elokuussa 1 038 miljoonaa markkaa ja MTV:n 667,8 miljoonaa markkaa.

Aamulehden käyttökate nousi tammi-elokuussa 15,8 prosentista 19,4 prosenttiin liikevaihdosta ja oli 201 miljoonaa markkaa. Tilikauden voitto kasvoi 45 miljoonasta 105 miljoonaan markkaan. Koko viime vuonna Aamulehti-yhtymän liikevaihto oli 1623 miljoonaa markkaa, käyttökate 19,3 prosenttia ja voitto 111 miljoonaa markkaa.

Toimitusjohtaja Matti Packalén arvioi koko vuoden liikevaihdon nousevan viime vuoden tasoiseksi ja tuloksen ennen veroja paranevan viime vuodesta. Yhtymän lehtiryhmän Alpressin liikevaihto ylittää ensi kerran miljardin markan rajan ja liiketoiminnan tulos paranee viime vuodesta.

Alpressin kahden ensimmäisen vuosikolmanneksen liikevaihto oli 650 miljoonaa markkaa, kun se vuotta aiemmin oli 561 miljoonaa markkaa. Alpressin levikkiliikevaihto kasvoi 13,0 ja ilmoitusliikevaihto 16,8 prosenttia vastaavasta ajasta vuosi sitten. Kaikki Alpressin suuret lehdet kasvattivat sekä levikki- että ilmoitusliikevaihtoaan.

Aamulehden levikki kääntyi nousuun

Aamulehden levikki kääntyi usean vuoden laskun jälkeen nousuun alkuvuonna. Lehden arkilevikki kasvoi vuotta aiemmasta 1,4 prosenttia. Iltalehden kuusipäiväinen levikki kasvoi 6,0 prosenttia.

Kauppalehden liikevaihto kasvoi alkuvuonna lievästi, mutta varautuminen tulevaan kilpailutilanteeseen on katsauksen mukaan nostanut kustannustasoa, mistä syystä tulos jäi edellisvuoden tasolle.

Satakunnan Kansan levikki laski tammi-elokuussa 0,3 prosenttia ja Lapin Kansan 2,5 prosenttia. Suomen Paikallissanomien lehtien levikkikehitys oli epätasainen. Alpressin sähköisillä lehdillä oli elokuun lopussa yhteensä yli 300 000 rekisteröitynyttä lukijaa.

Päivittäin lehtiä lukee 20 000-30 000 internet-käyttäjää. Koko mediamainonta kasvoi Gallup Mainostiedon mukaan tammi-elokuussa 7,7 prosenttia. Mediamainontaan käytettiin 3,0 miljardia markkaa. Aikakauslehtimainonta kasvoi 21,7 prosenttia, televisiomainonta 11,7 prosenttia ja sanomalehtimainonta 4,4 prosenttia.

Sanomalehtien liiton mukaan ilmoitustuotot kasvoivat sanomalehdissä vuoden alkupuoliskolla keskimäärin 3,8 prosenttia. Keskimäärin seitsemänpäiväisten lehtien levikit laskivat samaan aikaan runsaan prosentin.

MTV säilytti katsojaosuutensa

MTV säilytti yhtiön osavuosikatsauksen mukaan asemansa television katsojakilvassa. MTV-konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa 595,9 miljoonasta markasta 667,8 miljoonaan markkaan. Katsauskauden voitto nousi 22,7 miljoonasta 40,5 miljoonaan markkaan. Toimitusjohtaja Eero Pilkama ennakoi koko vuoden tuloksen muodostuvan paremmaksi kuin viime vuonna.

Alkuvuonna MTV:n mainosajan myynti kasvoi 11,5 prosenttia 640 miljoonaan markkaan. MTV3-kanavan osuus television katseluajasta pysyi tammi-elokuussa 41 prosenttina eli samalla tasolla kuin vuotta aiemmin. Kanavan keskimääräinen lähetysaika kasvoi 19 prosenttia vuotta aiemmasta ja oli 18 tuntia vuorokaudessa.

Aamulehti-yhtymän ja MTV:n hallintoelimet ovat hyväksyneet keväällä tehdyn sopimuksen yhtiöiden yhdistämisestä Alma Mediaksi ensi vuoden huhtikuusta alkaen. Elokuun lopulla yhtiöiden hallintoneuvostot valitsivat yhtiöille uudet kokoonpanoltaan yhtenevät hallitukset.

Ryhmä muodostaa Alma Median ensimmäisen hallituksen. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Björn Mattsson ja varapuheenjohtajaksi Bengt Braun. Jäseniksi hallituksiin valittiin toimitusjohtaja Pekka Ala-Pietilä, varatoimitusjohtaja Pirkko Alitalo, varatuomari Matti Häkkinen, toimitusjohtaja Pentti Kivinen ja vuorineuvos Olli Reenpää.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat