Mainos

Aamulehti-yhtymä ja MTV paransivat tulostaan

Sekä Aamulehti-yhtymä että MTV paransivat viime vuonna tulostaan. Niiden yhdistyessä huhtikuun alussa syntyvän Alma Median pro forma -tulos nousi ennen satunnaiseriä ja veroja 269 miljoonaan, kun se edellisvuonna olisi ollut 235 miljoonaa. Alma Median liikevaihto olisi vuodenvaihteessa ollut 2,7 miljardia markkaa, noin 130 miljoonaa edellisvuoden lukuja enemmän.

Aamulehti-yhtymän tulos ennen satunnaiseriä, veroja ja vähemmistöosuuksia oli 163 miljoonaa, kun se vuotta aiemmin oli 155 miljoonaa. Vuoden 1996 luvussa on mukana kiinteistökaupasta saatu 45 miljoonan voitto. Liikevaihto kasvoi 1,62:sta 1,65 miljardiin markkaan. Vuoden 1996 liikevaihdosta 114 markkaa tuli vuosi sitten myydystä Aldata-ryhmästä. Tämän vuoden liikevaihtoon taas tuovat pienen lisän Satakunnan Kirjateollisuus Oy:n liiketoimintayksiköt.

MTV:n tulos ennen satunnaiseriä ja veroja kasvoi 109 miljoonaan edellisvuoden 80 miljoonasta markasta ja liikevaihto kasvoi 975:stä miljoonasta 1,1 miljardiin markkaan. Tulos oli MTV:n historian paras ja parempi kuin vielä viime kesänä osattiin odottaa.

Kilpailu kiristyy tänä vuonna

Aamulehti-yhtymän ja tulevan Alma Median toimitusjohtaja Matti Packalén ennakoi, että Alma Median tämän vuoden tulos jää suunnilleen samalle tasolle kuin sen edeltäjien viime vuonna, vaikka mainosmarkkinoiden odotetaan yhä kasvavan noin neljän prosentin vauhtia. Varovaisen arvion syynä on se, että viime vuoden aikana ilmaantuneiden uusien kilpailijoiden vaikutuksen odotetaan tuntuvan markkinoilla toden teolla vasta nyt.

Alma Medialla on sisällä anomus City TV:n toimiluvasta ja Radio Nova on lähtenyt hyvin liikkeelle. Viime vuonna Aamulehti-yhtymä ja MTV etenivät myös Ruotsin mediamarkkinoille ostamalla yhteensä 23 prosenttia Ruotsin ainoasta valtakunnallisesta kaupallisesta tv-kanavasta TV4:stä. Jos Ruotsin kokemukset osoittautuvat hyviksi, Alma Media saattaa pitemmällä tähtäimellä jatkaa kansainvälistymistä.

Myös verkkomedian kehittämiseen satsataan edelleen. Nyt Aamulehti-yhtymän lehdistä Iltalehti, Kauppalehti, Aamulehti ja Satakunnan Kansa sekä neljä pienempää tekevät myös internet-versioita ja MTV:llä on omat nettisivunsa. Vireillä on mm. luokiteltua ilmoittelua koskevia yhteistyöhankkeita. Packalén arvioi, että toistaiseksi varsin jäsentymättömässä vaiheessa oleva mutta jatkuvasti kehittyvä verkkotoiminta kasvaa viidessä vuodessa merkittäväksi osaksi Alma Median kokonaisuutta. Nyt sen liikevaihto on vain noin 15 miljoonaa markkaa.

Sanomalehtipuolella lehtien ketjuttamisajatukset ovat Packalénin mukaan edelleen ajankohtaisia. Lähinnä ketjutus tarkoittaa lisääntyvää yhteistyötä sisältöjen tuotannossa, mutta tarvittaessa Alma Media on valmis harkitsemaan myös uusia ostoksia, Packalén sanoi.
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.