Aalto-yliopisto selvittää Oulun erikoiset autovahingot

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto tutkituttavat Oulun seudulla yleisesti käytetyt tiepäällysteet ja niiden materiaalit. Tutkimukset tekee Aalto-yliopisto. Tiessä käytetyn oktomurskeen on epäilty aiheuttavan autojen jakohihnojen rikkoutumisia.

Aalto-yliopisto tutkii asiaa tulevana talvikautena. Tuloksia tutkimuksista odotetaan saatavan loppukeväästä 2014, ja ELY-keskus ja Liikennevirasto kertovat niistä niiden valmistuttua.

Aalto-yliopiston tutkimuksissa pyritään selvittämään myös sitä, käyttäytyvätkö päällysteet talviliikenteen alla poikkeavasti - päällysteistähän irtoaa nastarenkaiden vaikutuksesta erilaisia partikkeleita.

Julkisuudessa on esitetty arveluja siitä, että teiden päällysteissä käytettävä oktomurske, jokin muu tienpidollinen toimenpide tai Oulun seudun liikenteeseen liittyvä seikka aiheuttaisi ongelmia eräiden automerkkien jakohihnoille.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus toteuttaa tienpitoa Oulun seudulla vastaavilla tavoilla kuin muualla Suomessa. Laatuvaatimukset, toimintatavat ja käytettävät materiaalit ovat valtakunnallisten linjausten mukaiset. Tiestön päivittäisen kunnossapidon toteuttavat urakoitsijat, joiden sopimusrakenteet ovat niin ikään samanlaiset kuin muualla Suomessa.

Liikenne Oulun seudulla tai sen alueelliset ominaispiirteet eivät poikkea niin merkittävästi muusta Suomesta, että olisi välittömästi tunnistettavissa seikkaa, joka voisi aiheuttaa poikkeavaa moottorien rikkoontumista. Myöskään keli- tai ilmasto-olosuhteista ei ole sellaista tutkittua tietoa, että voisi varmuudella sanoa esitetyn ilmiön liittyvän niihin.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on yhdessä Liikenneviraston kanssa koonnut tietoa erilaisista mahdollisista vaikuttavista tekijöistä. Yksikään selitysmalli ei ole johtanut selviin vastauksiin. Suurin selvityspaine on kohdistettu päällysteisiin ja niiden mahdolliseen osuuteen asiassa.

Eräiden tutkimusten mukaan moottoreiden jakohihnoja rikkoneessa aineksessa ei ole kromia. Oktomurske sisältää kromia ja sen puuttuminen viittaa siihen, että jakohihnojen rikkoontumisen aiheuttaa jokin muu syy. Jotta voidaan olla varmoja, onko päällysteillä ja niissä käytettävillä kiviaineksilla osuutta asiassa, tutkimuksia on tehtävä.

Aalto-yliopisto on valittu yhteistyökumppaniksi, koska siellä tehdään myös muuta Liikenneviraston tilaamaa tienpitoon ja päällysteisiin liittyvää tutkimusta. Tutkimuksissa pyritään selvittämään materiaalien lisäksi myös sitä, käyttäytyvätkö päällysteet talviliikenteen alla poikkeavasti - päällysteistähän irtoaa nastarenkaiden vaikutuksesta erilaisia partikkeleita.

Tutkimusten suorittamiseksi on otettu ja tullaan ottamaan näytteitä päällysteistä ja kiviaineksista. Tuloksia verrataan moottoreista löytyneistä aineksista tehtyjen tutkimusten tuloksiin. 

Lue myös:

    Uusimmat