45 minuuttia: Nettihuijareille kymmeniä miljoonia euroja

Tuhannet suomalaiset ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi netissä. Kyseenalaisia nettikampanjoita toteuttavat ulkomaille rekisteröidyt mobiiliviihdeyritykset, jotka tienaavat vuosittain ainakin miljoonia euroja. Samat yritykset ovat tekemisissä kuluttajaviranomaisten kanssa monissa maissa. Aiheesta kertoo tämän illan 45 minuuttia -ohjelma.

Yksittäisen kuluttajan on vaikea löytää ketään, joka palauttaisi kyseenalaisin keinoin tienattua rahaa.

Tyypillisimmin Kuluttajavirastolle tulee valituksia nyt maksullisista palveluista, joita markkinoidaan testeinä tai arvontoina.

Testin tai arvonnan viimeisessä pop up -ikkunassa vaaditaan osallistujan puhelinnumeroa, jota ilman hän ei voi saada tuloksiaan tai osallistua arvontaan. Sitten asiakkaan puhelimeen tulee tekstiviesti, jossa kerrotaan palvelun maksullisuudesta. Tieto palvelun maksullisuudesta saattaa lukea myös netissä, mutta melko piilossa ja pienellä kirjasinkoolla.

Palvelusopimus huijaamalla

Moni ei osaa yhdistää netissä tehtyä testiä puhelimeen tuleviin kummallisiin monivalintakysymyksiin, eikä myöskään yhdistää monivalintakysymyksiä maksulliseen kuukausipalveluun.

Kampanjat ehtivät usein kadota verkosta ennen kuin niihin osallistunut ymmärtää, että kasvaneen puhelinlaskun syynä onkin kauan sitten netissä tehty testi, jota ei enää löydy mistään.

Kukaan ei tiedä, kuinka paljon suomalaiset menettävät rahojaan hämäriin mobiiliviihdepalveluihin. Moni kärsii kymmenien eurojen tappiot mukisematta.

Kuluttajaviranomaiset ovat kuitenkin saaneet Suomessakin satoja valituksia mobiiliviihdepalveluista. Euroopan kuluttajakeskus, joka käsittelee maiden rajat ylittävän kaupan ongelmia, on saanut 360 valitusta. Kuluttajariitalautakuntaan on edennyt yli 40 valitusta. Valtaosa on ratkennut siten, että palveluntarjoajat ovat maksaneet asiakkaalle hyvityksen.

Testitulokset: 21 euroa kuukaudessa

Juttua varten osallistuimme Facebookissa H&M-lahjakorttien arvontaan. Arvontaa markkinoi WinStuffHere-niminen yritys, jolta tulikin nopeasti tekstiviesti puhelimeen. "Olette aktivoitu Winstuffhere Prize Club. 21 €/kk".

WinStuffHere:n suomenkielisiltä sivuilta löytyy asiakaspalvelunumero, jossa ei kuitenkaan vastattu. Numerossa pyörii tiedote, jonka kieli vaihtuu suomesta englanniksi ja sitten hollanniksi. Viestissä sanotaan, että palvelun voi lopettaa laittamalla viestin STOP numeroon 17228.

Tämä 17-alkuinen numero on lyhytsanomapalvelunumero, jonka myöntää Viestintävirasto. Ellei yritykseen mitenkään muuten saa yhteyttä, asiakas voi yrittää tavoittaa palvelun tarjoajaa lyhytsanomapalvelunumeron avulla. Niiden haltijat on listattu Viestintäviraston sivuilla.

Yrityksistä voi myös tehdä valituksen Kuluttajaviraston ohjeiden mukaisesti. Olennaista on tehdä kirjallinen reklamaatio mahdollisimman pian. Kuluttajan kannattaa myös ottaa yhteyttä maksullisten puhelinpalvelujen eettiseen lautakuntaan, Mapeliin. Se voi suositella operaattoreille palvelun katkaisua.

Usein palvelun saa lopetettua lähettämällä tekstiviestin STOP siihen lyhytsanomapalvelunumeroon, josta viestit tulevat.

Operaattorit muistuttavat, ettei huijauksen kohteeksi voi joutua, jos liittymässä on palvelunumeroesto. Sen tekemällä menettää kuitenkin myös mahdollisuuden käyttää asiallisia palvelunumeroita.

Yritysten tienestit hurjia

Mobiiliviihdehuijausten takana ovat usein ulkomaiset firmat, jotka tienaavat palveluilla ainakin miljoonia euroja vuodessa. Niillä on toimintaa monissa maissa. Nettisivuilla mainittu postiosoite ei ole välttämättä edes samassa maassa, jossa yritys kertoo toimivansa.

Mobiiliviihdeyritysten lisäksi bisneksestä hyötyvät teleoperaattorit, nettimainontaa myyvät tahot ja aggregaattorit. Keitä he ovat, kuinka bisnes toimii ja kuka siitä hyötyy, siitä lisää 45 minuuttia-ohjelmassa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat