12 teesiä kaupan menestykselle tulevaisuudessa: Digi ja 3D kärjessä

Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita on listannut teesejä kaupan menestymiseen Kaupan trendit ja tulevaisuus 2015 -tutkimuksessa. Solita perustaa teesinsä haastattelemiensa 27 vähittäiskaupan ylemmän johdon edustajaan näkemyksiin.

Näkemyksiään jakoivat muun muassa Gigantin, Ruokakeskon, Lidlin, SOK:n, Stockmannin, Suomen Lähikaupan, Rautakeskon, Expertin, Clas Ohlsonin, IKEA:n ja XXL:n eturivin johtajat.

12 teesiä kaupan tulevaisuudelle

1. Ymmärrä muutoksen luonne ja merkitys omaan liiketoimintaan

– Toimintaympäristö on täynnä muutoksia ja voimakkaita kannanottoja. Ylimmälle johdolle on keskeisen tärkeää ymmärtää muutoksen luonne ja merkitys juuri omaan liiketoimintaan. Johdolta vaaditaan kylmäpäisyyttä oikean suunnan pitämisessä, kun ”ohjaamo on täynnä savua”.

2. Pienempiä ja päättäväisempiä askelia suurten kertapäätösten sijaan

– Kaupan digitaalisten kanavien menestyjät ovat rakentaneet menestystään pienin, määrätietoisin ja tihein askelin. Kaikki menestynyt liiketoiminta kuluttajakaupassa vaatii sinnikästä ja pitkäjänteistä kehittämistä ylimmän johdon tuella. Kaupan tärkeintä valuuttaa eli luottamusta asiakkaan ja kaupan välillä saadaan vain ajan kanssa.

3. Pysy liikkeessä ja rohkeana

– Matka on vasta alussa. Digitalisaation aikaansaamista muutoksista on nähty vasta alkusoitto: esimerkiksi analytiikka, robotiikka, 3D-tulostaminen, uudenlaiset päätelaitteet mullistavat kaupan toimintaa jo lähivuosina. Panosta osaavaan joukkueeseen ja jatkuvaan kehittymiseen.

4. Tieto on digitaalisuuden ydin

– Verkko mahdollistaa tuote- ja hintatietojen läpinäkyvyyden. Entistä syvällisempi asiakastieto mahdollistaa asiakkaiden entistä paremman tuntemisen ja palvelemisen sekä tiedon avaamisen asiakkaalle itselleen. Hyödynnä nykyaikaisen analytiikan mahdollisuudet.

5. Anna uuden ajan osaajille rohkeasti vastuuta

– Digiajalla menestyminen ja kaupan tulevaisuus edellyttävät uudenlaista osaamista: kaupan perusteiden osaamisen rinnalle tarvitaan myös digitalisaation mahdollisuudet tunnistavia ammattilaisia. Osaajien kehittäminen ja sitouttaminen edellyttää määrätietoista satsaamista ihmisiin ja rohkeaa vastuunantoa heille.

6. Varmista vahvat perusteet

– Myös kannattava sähköinen liiketoiminta kumpuaa kaupan perusasioiden hyvästä osaamisesta ja tehokkaasta toteutuksesta: osaavat ostot, tehokas logistiikka, erottuva markkinointi ja innostava asiakaspalvelu eri kanavissa. Vahva konsepti on keskeisen tärkeää myös kaupan kansainvälistymisessä.

7. Hio konsepti johdonmukaiseksi jokaisessa kohtaamispisteessä

– Kaikkia kansainvälisesti menestyviä kaupan toimijoita yhdistää selkeä, johdonmukainen ja houkutteleva konsepti, jota vahvistaa erottuva markkinointiviestintä.

8. Ole läsnä asiakkaasi arjen kaikissa tilanteissa

–Mobiilipalvelut tarjoavat fyysisen ja digitaalisen kaupan kanavia yhdistävän, henkilökohtaisen ja suoran kanavan asiakkaasi sydämeen. Sekä maksamiseen, myymälään, logistiikkaan, ostamiseen että asiakaspalveluun liittyvät mobiiliratkaisut kehittyvät nyt nopeasti ja mahdollistavat rikkaamman kommunikaation asiakkaan kanssa.

9. Kansainvälisyyttä liiketoimintaan ja osaamiseen

–Kaupan kansainvälistymisen mahdollisuudet tulisi nähdä yhtäältä liiketoiminnan laajentamisen, mutta myös osaamisen monipuolistamisen näkökulmasta. Kansainvälisesti kilpaileva kauppa tarvitsee kansainvälisen tason osaamista rekrytoimalla ulkomailta ja kerryttämällä avainhenkilöiden osaamista ulkomaan tehtävillä.

10. Panosta tutkimus- ja kehitystoimintaa, itse ja yhteistyössä

–Mukautuva organisaatio on ainoa asia, joka voi säilyä vuosikymmenestä toiseen. Tutkimus- ja kehitystoiminta on keskeinen osa mukautumista muuttuvassa toimintaympäristössä. Vaikka tärkeimmät kyvykkyydet tulee ollakin talon sisällä, on syytä kehittää myös yhteistyössä yliopistojen, start upien ja muiden sidosryhmien kanssa. Yhdessä kohti parempaa osaamista.

11. Osallistu aktiivisesti julkiseen keskusteluun

– Kauppa on toimiala, jossa mielikuvilla ja tunteilla on iso merkitys. Julkinen keskustelu ohjaa ihmisten käsityksiä kaupasta ja vaikuttaa ihmisten toimintaan, niin asiakkaina kuin kaupan työntekijöinä. Positiivinen keskustelu luo positiivisuutta liiketoimintaankin.

12. Satsaa myymälöihin sekä tilaa ja nouda -malliin

–Myymälät ovat keskeisen tärkeä osa kauppaa tulevaisuudessakin. Ne tarjoavat kokemuksellisia ominaisuuksia, asioinnin henkilökohtaisuutta ja helppoutta tavoilla, jotka täydentävät digitaalisia kanavia. Toimisiko tilaa ja nouda -malli kompromissina puhtaan verkkokaupan ja perinteisen myymäläliiketoiminnan välillä?

 

Lue myös:

    Uusimmat