Lelumainonnan sukupuolirooleista tullut vähän palautetta

Suomalaiskuluttajat eivät ole juuri antaneet palautetta lelumainonnan sukupuolirooleista.

Kuluttajavirasto ja leluja myyvät ketjut kertovat, että niille on tullut vain yksittäistä palautetta tyttöjen ja poikien rooleista kuvastoissa.

- Emme ole saaneet lelujen sukupuolisensitiivisestä markkinoinnista asiakaspalautteita, mutta olemme huomanneet aiheesta käytävän yleisen keskustelun, kertoo Stockmannin markkinointijohtaja Raija-Leena Söderholm.

Lelukuvastoista on keskusteltu Suomessakin sen jälkeen, kun Ruotsissa arvosteltiin niiden sukupuolirooleja. BR-Lelut- ja Toys R Us -ketjut omistava lelujätti Top-Toy joutui muuttamaan niiden perinteisiä asetelmia. Tämän joulun kuvastossa pojat leikkivät nukeilla ja tytöt autoilla ja aseilla.

Tasa-arvoasiantuntijat toivottavat muutoksen tervetulleeksi ja toivoisivat suomalaisten ketjujen ottavan mallia. Sara Sundell Folkhälsanista pitää suomalaisia lelukuvastoja edelleen hyvin stereotyyppisinä.

-Toivon tietysti, että tämä tulee muuttumaan.  

Lue myös:

    Uusimmat