Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"

Vuonna 1908 perustettu helsinkiläinen urheiluseura Kiffen on saanut yllättävää suosiota Saksassa sen jälkeen, kun sen nimi yhdistettiin maan uuteen kannabislakiin sosiaalisessa mediassa.

Jalkapalloa miesten Kakkosessa pelaava FC Kiffen alkoi saada yllättävää kansainvälistä huomiota Saksan laillistettua osittain kannabiksen käytön huhtikuun vaihteessa.

Yhteys asioiden välillä löytyy saksan kielen slangisanasta ”kiffen”, joka tarkoittaa suomeksi pilven polttamista. Lakiuudistusta somessa juhlineet saksalaiset ottivat samalla suomalaisen perinneseuran omakseen.

FC Kiffen päätti muutaman viikon yltyneen someilmiön myötä tarttua tilaisuuteensa. Seura laittoi myyntiin vuoden 1908 retrovärityksellä koristeltuja punavihreitä pelipaitojaan.

– Olemme kuulleet palautteenne, FC Kiffen tiedotti saksankielisessä julkaisussaan keskiviikkona.

Samalla seura julkaisi edesmenneen puheenjohtajansa Göran Wallénin kuvauksen siitä, mistä Kiffenin arvoissa on pohjimmiltaan kysymys:

– Kiffen ei ole seura, jonka mottona on järjestys ja kuri. Sitä vastoin meitä voi sanoa liberaaliksi, sallivaksi, vapaaksi ja itsenäiseksi. Kiffen on vaihtoehto, ja edelleen erotumme joukosta, usein hyvässä ja joskus pahassa.

Pelipaitojen myynti on lähtenyt vauhtiin rytinällä. Kahden päivän aikana tilauksia oli tullut sisään melkoinen määrä.

– Pidetään luvut vielä piilossa, mutta parissa päivässä on sisään tullut kolminumeroinen määrä tilauksia, kaukaisimmat Tansaniaan ja Kanadaan. Ja lisää tippuu koko ajan, Kiffen kommentoi tilannetta viestipalvelu X:ssä.

Jalkapalloseura Kiffenin nimi juontaa juurensa seuran alkuperäisen nimen Kronohagens Idrottsförbund lyhenteestä KIF. Helsinkiläisseuralla on neljä Suomen mestaruutta vuosilta 1913, 1915, 1916 ja 1955.

Rahaa virtaa Kiffenin kassaan

Saksalaisten kiinnostus seuraa kohtaan ei tullut Kiffenissä aivan uutena ilmiönä, vaikka äkillinen suosion nousu pääsikin yllättämään seurajohdon iloisesti.

Toiminnanjohtaja Janne Wikman sanoo edustusjoukkueen peleissä pyörineen aiemminkin juuri saksalaisia fanituotteiden ostajia.

– Mehän olemme tienneet tuon asiayhteyden jo vuosia. Jos käy saksalaisilta sivuilta katsomassa hassuimpia jalkapalloseurojen nimiä, niin kyllä olemme aika usein siellä TOP10:ssä, Wikman kertoo.

– Kun Helsingissä käy saksalaisia futisfaneja, he tulevat mielellään katsomaan meidän pelejämme ja ostamaan jotain pientä sieltä.

Viime viikkojen someilmiön myötä tilauksia alkoi kuitenkin sadella koko ajan lisää. Wikmanin mukaan kiinnostusta tuli varsinkin punavihreää retropaitaa kohtaan, jolla seuran kakkosjoukkue on pelannut toisinaan vieraskentällä.

– Alkuperäistä retropaitaa käytettiin vain yhdessä ottelussa viime vuonna. Se tehtiin meidän 115-vuotisjuhlaotteluumme. Halusimme kunnioittaa kolmea ensimmäistä mestaruuttamme, jotka silloin voitettiin punavihreässä paidassa, Wikman taustoittaa.

Vuonna 1926 seura omaksui lempinimen "Mustat hurmurit", ja 1930-luvulla myös Kiffenin jalkapallopuoli siirtyi pelaamaan kokomustissa peliasuissa.

Pieni määrä retropaitoja myytiin hetkessä loppuun verkkokaupasta, joka kaiken lisäksi piti päivittää kansainvälistä kysyntää varten.

– Some täyttyi kommenteista, että "me halutaan, me halutaan, me halutaan". Sitten piti kaavake tehdä ihan erikseen, koska meillä ei ollut Saksaa toimitusvaihtoehtona siinä, Wikman sanoo.

Kiffenin sosiaalisen median päivitykset ovat yltäneet jopa yli 300 000 näyttökertaan. Pelipaitatilaukset taas ovat tarkoittaneet Wikmanin laskelmien mukaan jo viisinumeroista rahasummaa. Toimiston väelle on tiedossa pitkiä päiviä, kun tilattu paitaerä saapuu.

– Seuran hallitus ja mediatiimi ovat kaikki vapaaehtoisia työntekijöitä. Kyllähän se vaatii nyt vähän venymistä. Nauroimme juuri, että meidän täytyy pistää kunnon talkoot pystyyn, kun paidat saapuvat. Ne täytyy kaikki paketoida ja tarroittaa, Wikman nauraa.

– Olemme laskeneet, että fanituotemyynti on toistakymmentä prosenttia budjetistamme. Kyllä se osuus tulee tänä vuonna olemaan paljon, paljon, paljon isompi. Ja markkinointikustannukset ovat nolla euroa.

Juttua päivitetty klo 15.33: Lisätty toiminnanjohtaja Janne Wikmanin kommentit.

Lue myös:

    Uusimmat