Espoolaisella huoltoasemalla aivan uudenlainen tankkausautomaatti: "Se oli merkki, että jotain pitäisi tehdä"

Espoolaisella huoltoasemalla voit tankata lasinpesunestettä automaatista 0:47
Espoolaisella huoltoasemalla voit tankata lasinpesunestettä automaatista.

Karakallion Neste-kylmäasemalla Espoossa on otettu käyttöön lasinpesunesteautomaatti. Neste on pilotoinut kuluvan vuoden aikana lasinpesuautomaattien käyttöä Virossa, mutta nyt kokemuksia haetaan myös Suomesta.

Toomas Heikkinen on monelle tuttu nimi rallicross-ympyröistä. Autourheilun parissa enemmän tai vähemmän koko elämänsä viettänyt rämäpää toimii nykyisin myös ekologisia lasinpesunesteautomaatteja Suomeen tuovan Pissapoika Oy:n toimitusjohtajana.

Kilpa-auton rapaisen tuulilasin takaa maailmaa katsellut Heikkinen sai idean lasinpesunesteen automaattimyynnistä, kun hänen oma autonsa ilmoitti eräänä päivänä pissapojan olevan tyhjä.

Heikkinen koki, että säiliön täyttäminen kolmen tai viiden litran muovikanisterista oli sekä epäkäytännöllistä että ympäristön kannalta kestämätöntä. Vaikka Heikkinen ei varsinaiseksi ekoihmiseksi tunnustaudukaan, ei hän nähnyt muovikanistereiden kanssa pelaamisessa järkeä.

– Tyhjän muovikanisterin jääminen käteen oli merkki, että jotain pitäisi tehdä, Heikkinen kertoo MTV Uutisille.

Kumppani löytyi Slovakiasta

Heikkinen ryhtyi selvittämään, millaisia ratkaisuja lasinpesunesteen automaattimyynnille oli jo valmiiksi olemassa.

Parin viikon selvitystyön jälkeen hän lensi Slovakiaan tutustumaan EcoTank-yhtiön kehittämään moderniin lasinpesunesteautomaattiin.

– Jos EcoTank-automaatti asennettaisiin 15 prosenttiin Euroopan huoltoasemia, vähenisi muovikanistereista syntyvä jäte 500 tonnilla vuosittain, slovakialaisyhtiö kertoo verkkosivuillaan.

Vantaalaisella huoltoasemalla tankkaamisesta huolehtii robotti 1:28
Katso video: Neste on pilotoinut aiemmin myös erikoista tankkausrobottia. Tähän robottiin pääsi tutustumaan Vantaan Tammiston kupeessa sijaitsevalla kylmäasemalla.

Heikkinen kertoo hämmästelleensä, miksei tällaisia automaatteja ole ollut Suomessa aiemmin.

– Meillä rapa lentää talvisin ja teillä on suolaa, joten lasinpesunesteen kulutus on aika paljon suurempaa kuin Keski-Euroopassa, jossa näitä laitteita jo on.

Suomessa on aiemmin muutettu joitakin yksittäisiä polttoainejakajia ja -säiliöitä lasinpesunesteen tankkaamiseen, mutta EcoTankin kaltaisia, maanpäällisiä ratkaisuja ei ole ennen meillä nähty.

Ensimmäinen automaatti Espooseen

EcoTankin laitteet ovat nyt olleet käytössä kaksi viikkoa Karakallion Neste-kylmäasemalla Espoossa. Kyse on siis varsin uudesta palvelusta, mutta Heikkisen mukaan asiakkaat ovat löytäneet automaatille oikein hyvin. Sen käyttökin on luontevaa.

– Koska polttoaineen tankkaus on ihmisille tuttua, ei mitään tarvitse opetella uudestaan.

– Lasinpesunestettä tankataan vain pienemmällä pistoolilla ja ammutaan konepellin alle.

Asiakkaan ei myöskään tarvitse arvioida etukäteen, minkä verran pesunestettä hänen tarvitsee ostaa. Vajaat muovikanisterit eivät jää pyörimään autoon, eivätkä tyhjät päädy sekajäteroskiksiin.

– Minusta on täysin käsittämätöntä, että kohta on vuosi 2020, ja me tankkaamme edelleen muovikanistereista.

Kahdenlaisia lasinpesunesteen tankkaajia

Heikkisen Pissapoika-yritys vastaa ainoastaan laitteista. Lasinpesunesteen hinnoitteluun hänellä ei ole sananvaltaa, vaan siitä päättää asema itse.

Heikkinen uskoo, että lasinpesunesteen tankkaaminen automaatista palvelee erityisen hyvin kylmäasemia. Hän ei usko automaattien syrjäyttävän kanisterimyyntiä kokonaan.

– Suomessa on kahdenlaisia lasinpesunesteen tankkaajia. Osa hakee sitä halvinta mahdollista kanisteria, osa arvostaa vaivattomuutta ja ekologisuutta.

Kyseessä on pilottiasema, ja vaikka palaute on ollut Nesteen mukaan positiivista, riippuu mahdollinen laajentuminen pilotin tuloksista.

– Seuraamme asiakkaidemme palautteita ja palvelun kysyntää aktiivisesti, kertoo automaatiokonsepteista vastaava Jukka Peltoniemi Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksiköstä.

Lue myös:

    Uusimmat